Sunday, December 26, 2010

ISU PENDIDIKAN SEKS DILAKSANA 2011

ARTIKEL 1

Pendidikan Seks: Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PEERS)

Isu pendidikan seks yang ingin diajar disekolah akhirnya terjawab sekarang apabila Kementerian Pelajaran Malaysia memutuskan untuk melaksanakan pendidikan seks di sekolah atau Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial(PEERS) di bawah transformasi Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).

Matapelajaran PEERS ini menurut pihak Kementerian Pelajaran akan daiajar mengikut perancangan asas berikut:

Sekolah Menengah
1. Diajar selama 40 minit
2. Dua kali sebulan

Sekolah Rendah

1. Diajar selama 30 minit
2. Sekali seminggu

ARTIKEL 2

Pendidikan Seks Diajar Berasingan Mulai Tahun Depan

KUALA LUMPUR, 6 Dis (Bernama) — Pendidikan seksualiti yang diajar secara menumpang mata pelajaran lain sebelum ini akan diajar secara berasingan mulai tahun depan dengan mengekalkan penggunaan istilah Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PEERS).

Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, melalui pelaksanaan di bawah transformasi Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) itu, kementerian tersebut menetapkan subjek tersebut diajar selama 40 minit, dua kali sebulan di Sekolah Menengah dan 30 minit setiap minggu di Sekolah Rendah.

“PEERS sebenarnya telah dilaksanakan sejak 1989 di Sekolah Menengah dan 1994 di Sekolah Rendah, cuma di Sekolah Rendah ia menumpang merentasi kurikulum di bawah Pendidikan Jasmani.

“Bermula tahun 2011 di bawah transformasi Kurikulum Standard Sekolah Rendah, kementerian memutuskan Pendidikan Kesihatan yang ada didalamnya PEERS akan diajar secara berasingan sebagai satu mata pelajaran yang tidak lagi bercantum dengan mana-mana mata pelajaran lain,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini Isnin.

Hadir sama di sidang media itu ialah Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pelajaran, Datuk Dr Julaihi Bujang.

Beliau berkata antara skop yang akan dimasukkan bagi murid Tahap Satu ialah perbezaan aspek fizikal lelaki dan perempuan, tanggungjawab menjaga kebersihan diri, kemahiran berkata tidak kepada sentuhan yang tidak selamat, kepentingan memelihara kehormatan diri serta pengurusan perasaan.

Bagi tahap dua yang membabitkan murid Tahun Empat, Lima dan Enam, skopnya ialah bagaimana mengurus konflik, perubahan fizikal, akil baligh, sistem reproduktif, kemahiran memelihara kehormatan diri, risiko hubungan seks sebelum nikah, jangkitan penyakit seksual dan kemahiran berkata tidak kepada rokok, alkohol dan dadah.

Mohd Fuad berkata bagi pelajar Sekolah Menengah di peringkat rendah pula, mereka akan didedahkan mengenai kecekapan psikososial atau ‘lifeskill’ menangani situasi berisiko, pengurusan tekanan, jangkitan penyakit seksual, perkembangan sifat seksual sekunder, identiti dan orientasi seksual, perhubungan dan kesan buruk alkohol, rokok dan dadah.

“Manakala di peringkat menengah atas, skopnya ialah kemahiran kecekapan sikososial, kestabilan emosi dan mental, kehamilan remaja, kekeluargaan, jangkitan penyakit seksual, langkah pengawalan dan pencegahan rokok dan dadah,” katanya.

Beliau berkata pengetahuan mengenai pendidikan seks mencakupi 75 peratus daripada keseluruhan pengisian kurikulum baru subjek berkenaan.

Mengenai pengekalan istilah PEERS, Mohd Fuad berkata istilah yang diputuskan Kabinet pada 2006 lebih luas maknanya merangkumi aspek nilai, sikap dan proses sepanjang hayat berbanding ‘pendidikan seks’ yang istilahnya memberi konotasi negatif dan terhad di kalangan masyarakat.

“Oleh kerana masih timbul kekeliruan dan permintaan pelbagai pihak maka Kementerian Pelajaran memutuskan untuk terus menggunakan istilah PEERS melalui mata pelajaran pendidikan kesihatan bagi memenuhi pendidikan seks di Malaysia,” katanya.

Untuk rekod, istilah PEERS diputuskan Kabinet pada 20 Disember 2006 dan dipersetujui Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk menggantikan istilah pendidikan kesihatan keluarga yang digunakan pada tahun 1989 hingga 2002 yang kemudiannya digantikan dengan istilah pendidikan seksualiti dari 2003 hingga 2005.

– BERNAMA

Lebih Lanjut di: http://www.ar-rifke.com/2010/12/pendidikan-seks-pendidikan-kesihatan-reproduktif-dan-sosial-peers.html#ixzz18TWWrpAz

No comments:

Post a Comment